Geschiedenis
 

 

Zeer korte geschiedenis van OPEL

Adam Opel en zijn vijf zonen maakte in de beginjaren  naaimachines , fietsen , motoren

In 1898 vindt de overname van de constructeur Lutzmann plaats door de gebroeders Opel. In eerste instantie ging het de constructeur niet echt voor de wind, maar met steun van Darracq begon de productie pas echt. Door de overname van GM wordt de invloed van Amerikaanse constructeurs steeds groter bij OPEL.

Na WOII werd de productie opnieuw opgestart. Het vervaardigde voornamelijk vrachtwagens. Twee jaar later, in 1947, zal het eveneens opnieuw wagens gaan construeren.

In 1953 vond de introductie van de
OPEL Olympia Rekord plaats. Dit type verving de vooroorlogse Olympia. Het koetswerk vertoonde vele gelijkenissen met Amerikaanse voertuigen uit die periode. Er werden van de Olympia Rekord vier varianten geconstrueerd: de '2-door Sedan', de 'Convertible-Sedan', 'De Caravan', en de 'Sedan Delivery' (geïntroduceerd in 1955). Er werd voor modeljaar 1956 een economische basisversie geïntroduceerd: de Olympia. OPEL besloot uiteindelijk de productie van de Olympia Rekord in 1957 te beëindigen.

Halverwege de jaren ‘50 was de Duitse economie volop in ontwikkeling en ging het de industrie, en dus ook de autosector, voor de wind. Precies een halve eeuw geleden, in 1957, beleefde een nieuwe middenklasser van OPEL, de Olympia Rekord P1, zijn première op de internationale Autotentoonstelling van Frankfurt.

 Kenmerkend is het vernieuwde koetswerk met de op Amerikaanse voertuigen geïnspireerde panoramaruiten en lichtunits. De 'P' wees hierop. Het aanbod van koetswerken bestond uit de '2-door Sedan', en de '3-door Caravan'. Er waren twee uitrustingsniveaus: de 'Olympia' en de luxueuzere 'Olympia Rekord'. De Rekord beschikte over o.a. een asbakje, sierlijsten en een claxon bediend door een chromen ring i.p.v. een schakelaar op het boordpaneel bij de Olympia. Voor modeljaar 1959 werd de semi-automatische 'Olymat'-transmissie beschikbaar. In 1960 breidde
OPEL het bestaande aanbod uit met de '4-door Sedan'. Optioneel bouwde de constructeur een 1.7 l krachtbron in. De 'OPEL 1200' neemt de plaats van de 'Olympia' in. OPEL beëindigde in 1961 de productie van de Rekord P1.

De 100.000 OPEL voor de export was een P1 rekord


Qua transmissie werd er in de 1960
OPEL Olympia Rekord P1 een manuele versnellingsbak met 3 verhoudingen ingebouwd. Die werd gekoppeld aan een 1680 CC grote '4-in-lijn'. Het vermogen bedroeg 63 pk. De OPEL Olympia Rekord P1 werd vervaardigde van 1957 t.e.m. 1961. De totale productie bedroeg in 1959-1960 307.000 exemplaren (alle types).
De Rekord reeks van
OPEL was een groot commercieel succes in de jaren '60. Hij blonk uit door vinnige motor, ruim interieur en goede prijs.

Totaal zijn er meer dan 800.000 P1's gemaakt

 

opel p1 nederland


 

Teller