Geschiedenis
Zeer korte geschiedenis van OPEL
Adam Opel en zijn vijf zonen maakte in de beginjaren naaimachines , fietsen , motoren
In 1898 vindt de overname van de constructeur Lutzmann plaats door de
gebroeders Opel. In eerste instantie ging het de constructeur niet echt voor de
wind, maar met steun van Darracq begon de productie pas echt. Door de overname
van GM wordt de invloed van Amerikaanse constructeurs steeds groter bij OPEL.
Na WOII werd de productie opnieuw opgestart. Het vervaardigde voornamelijk
vrachtwagens. Twee jaar later, in 1947, zal het eveneens opnieuw wagens gaan
construeren.
In 1953 vond de introductie van de OPEL Olympia Rekord plaats. Dit type verving
de vooroorlogse Olympia. Het koetswerk vertoonde vele gelijkenissen met
Amerikaanse voertuigen uit die periode. Er werden van de Olympia Rekord vier
varianten geconstrueerd: de '2-door Sedan', de 'Convertible-Sedan', 'De
Caravan', en de 'Sedan Delivery' (geïntroduceerd in 1955). Er werd voor
modeljaar 1956 een economische basisversie geïntroduceerd: de Olympia. OPEL
besloot uiteindelijk de productie van de Olympia Rekord in 1957 te beëindigen.
Halverwege de jaren ‘50 was de Duitse economie volop in ontwikkeling en ging het de industrie, en dus ook de autosector, voor de wind. Precies een halve eeuw geleden, in 1957, beleefde een nieuwe middenklasser van OPEL, de Olympia Rekord P1, zijn première op de internationale Autotentoonstelling van Frankfurt.
Kenmerkend is het vernieuwde koetswerk met de op Amerikaanse
voertuigen geïnspireerde panoramaruiten en lichtunits. De 'P' wees hierop. Het
aanbod van koetswerken bestond uit de '2-door Sedan', en de '3-door Caravan'. Er
waren twee uitrustingsniveaus: de 'Olympia' en de luxueuzere 'Olympia Rekord'.
De Rekord beschikte over o.a. een asbakje, sierlijsten en een claxon bediend
door een chromen ring i.p.v. een schakelaar op het boordpaneel bij de Olympia.
Voor modeljaar 1959 werd de semi-automatische 'Olymat'-transmissie beschikbaar.
In 1960 breidde OPEL
het bestaande aanbod uit met de '4-door Sedan'. Optioneel
bouwde de constructeur een 1.7 l krachtbron in. De 'OPEL 1200' neemt de plaats
van de 'Olympia' in. OPEL beëindigde in 1961 de productie van de Rekord P1.
De 100.000
OPEL voor de export was een P1 rekord
Qua transmissie werd er in de 1960 OPEL Olympia Rekord P1 een manuele
versnellingsbak met 3 verhoudingen ingebouwd. Die werd gekoppeld aan een 1680 CC
grote '4-in-lijn'. Het vermogen bedroeg 63 pk. De OPEL Olympia Rekord P1 werd
vervaardigde van 1957 t.e.m. 1961. De totale productie bedroeg in 1959-1960
307.000 exemplaren (alle types).
De Rekord reeks van OPEL was een groot commercieel succes in de jaren '60. Hij
blonk uit door vinnige motor, ruim interieur en goede prijs.
Totaal zijn er meer dan 800.000 P1's
gemaakt
Teller